Relationer #1

Bild: Facebook
 
Jag tänkte köra en liten enkel serie som handlar om relationer. Just för att jag är ung och det är et viktigt tema för många unga. På Facebook gillar jag en sida som heter "Love is Courtship" och där finns det mycket inspiration att hämta om förhållanden. Love is courtship betyder altså att kärlek är uppvaktning.
 
Och som bilden säger: När det som står överst på din lista är att göra din parter glad - så är det verkligen kärlek.
När man verkligen älskar någon så får det en att tänka på han eller henne mer än på sig själv. 
Man vill inte annat än att göra den andre lycklig. 
Jag tror att detta är svårt att göra av sig själv. Ja - det kanske är lätt när man är nykär. Men efter en stund är det lätt att man börjar ta varandra för givet och bli mer och mer självisk. Man ser sin partner som en bekvämlighet istället för en gåva.
 
Därför tror jag att äkta kärlek som varar - är något man måste välja och kämpa för. Och det är även något som man kan få hjälp till av Gud. 
I Bibeln står det såhär om kärlek:
"Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den."
 
Och när jag tänker på mig själv så ser jag att detta är verkligen något jag inte är av mig själv. Därför tror jag att ett förhållande där båda får hjälp av Gud - varar längre. Och jag tror heller inte det är så konstigt att det finns så många som blir skilda idag. Just för att man tror att kärlek bara är en känsla. Och när man inte "känner" för att vara älska sin parter längre - så kan man bara ge upp och gå till någon annan. Jag tror inte det är så det borde fungera.
 
- Kram Gabbi
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0