En källa till liv

Bild: Google
 
Så vad händer i mitt liv just nu? Vad är senaste nytt? Jag berättade kanskje för typ två år sedan då jag startade denna bloggen att jag började lyssna på bibeln på ljudbok. Jag kan iallafall bekräfta att jag nu har lyssnat igjenom ablsolut hela bibeln. Jag började i nya testamentet och slutade i gamla. Det hade inte behövt ta så lång tid men livet är en process som inte alltid går som planerat. Har jag lärt mig något angående tiden så är det att den är dyrbar och det är alltid någon som försöker ta den ifårn oss och få oss att ägna vår tid till sådant som inte bygger upp. 
 
Något annat jag har lärt mig är hur otroligt god gud är! Hur mycket han älsar oss och bryr sig om oss. Hur han brydde sig om sitt folk Israel genom hela gamla testamentet och även hur sorligt det är att vända sig ifrån gud. Jag har lärt mig hur nådig gud är och att han hälst vill visa oss barmhärtighet. "Jerusalem, Jerusalem, du som slår i hjäl profeterna och stenar dom som är sänt till dig! Hur ofta ville jag inte samla dina barn som en höna samlar sina kycklingar under sina vingar. Men ni ville inte. (luk.13:34)" Han vill inte att någon ska gå under eller må dårligt. "Saliga är de som sörger för de ska tröstas! (matt.5:4)"
 
Det är också otroligt vad ödmjuk man känner sig av att läsa guds ord. För man börjar förstå hur lite man egentligen klarar av i egen kraft och hur svag man är som människa. Ofta känner jag att vad har lilla jag att säga till alla er? Vad har jag att säga som kan vara andra till hjälp? Jag är ju så liten och så vek. Det enda jag kan säga är börja läsa bibeln om ni inte redan gör det! Det är otroigt vad man kan få för nytta av den om man läser med ett öppet sinne. Ett bra tips är att be om hjälp till att förstå vad man läser för många kan läsa guds ord med fel inställning. Och då får man bara inte lika mkt ut av det. Jag måste lägga till att jag visserligen också läser och inte bara lyssnar på ljudbok. Man får en annan dimention av att läsa själ och just nu håller jag på med julkallendern, Lukas evengelium, som innehåler exakt 24 kapittel. En för varje dag.
 
 
Gabby. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0