Follow your heart?

 
Bilder: Google
 
Har du inte hört uttrycket många gånger? "Följ ditt hjärta! Inget annat kan leda dig till äkta lycka! Ibland måste du sluta tänka så mycket och bara gå dit ditt hjärta leder dig! Logisk tänkande leder inte alltid till lycka, bara ditt hjärta kan göra det!"
Men vad är egentligen ditt hjärta? Vad menar man egentligen när man säger så? Och vad säger bibeln?
 
Jag tror att ditt hjärta är ditt begär och logiken är det som hindrar dig att få vad du vill ha. 
Så världen säger altså att ifall du är gift, men ditt "hjärta" leder dig till att tycka om någon annan än din partner så skal du följa vad ditt hjärta säger och skilja dig! För du kan inte bli lycklig annars! Ifall du känner att du vill ha något så ska du ta det oavsett vad logiken säger.
 
Så vad säger bibeln om detta med hjärtat? I Jeremias bok kapittel 17 vers 9 står det: Hjärtat är bedrägligaste av allt, det är oförbätterligt - vem kan förstå det?
Tänk det! Hjärtat är det bedrägligaste av allt! Det är oförbätterligt! Jag måste säga att jag känner mig igen i det när jag tänker på att jag ofta gjort samma fel om och om igen utan att ha kontroll till att sluta. Hjärtat är oförbätterligt! 
I vers 10 står det: "Jag, Herren, rannsakar hjärtat och prövar njurarna och lönar var och en för vad han gjort, så som hans gärningar förtjänar." Och när jag läser det så vet jag att det är omöjligt för mig själv att någonsinn komma till himlen i egen kraft. Det är omöjligt för mitt hjärta är oförbätterligt.
 
I bibeln står det om en kung som hette David. Han hade gjort något mycket dumt. Han hade tagit en annan manns hustru, våldtagit henne och sedan sett till att döda hennes mann med att plasera honom i fronten i ett krig.
Men endå står det om honom att han var en man efter Guds hjärta! Varför? I honom själv var hans hjärta precis som mitt - oförbätterligt! Han hade inget hopp! Men han gjorde något som inte alla gör och det var att han insåg sin svaghet och att han förtjänade dö. Han insåg att han var oförbätterlig och kastade sig i Jesu armar och litade på hans nåd när han bad: "Förbarma dig, Gud, i din nåd, stryk ut mina synder i din stora godhet. Gör mig fri från all min synd. Jag vet vad jag har brutit, min synd står alltid inför mig....Du har rätt när du ställer mig till svars, den dom du fäller är rättvis.... Rena mig med isop från min synd, tvätta mig vit som snö... Skapa i mig, Gud ett rent hjärta, ge mig ett nytt och stadit sinne." Psalm 51: 3-12. David hade känt på kroppen vad det vill säga att följa sitt hjärta. Han hade förstått att hans enda hopp var en indre förvandling och Guds stora nåd. Och Gud har gett oss nåd i överflod när han lät sin son, Jesus, dö i vårat ställe så att vi kan bli räddade.
Är du villig till att låta dig räddas och be den bönen David gjorde?
 
- Kram Gabbi
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0