Varför jag har slutat dricka

Bilder: Google
 
För en som jag som har älskat alkohol, att festa loss med vänner på stureplan eller bara att njuta en kall öl till maten är det inte lätt att sluta dricka. I samhället är detta ortroligt accepterat och nästan ett måste i sociala sammanhang. Men det finns fortfarande allt för många anledningar till att faktsikt sluta helt. För det första finns det ju en rad med sjukdommar och dåliga saker som alkohol orsakar i kroppen och dom viktigaste organen för mig att tänka på är hjärnan, hjärtat, levern och njureran. Hjärnan är ett organ vi kommer att behöva resten av livet och skadorna hjärnan får av alkohol kan ibland bli permanent. Förmågan att tänka klart, förmågan att kunna stå emot impulser och en sund dömkraft blir förstörd. Alkohol kan också öka och orsaka depression. Hjärtat slår onödigt snabbare, det kan slå oregelbundet och stora mängder alkohol kan stänga av den automatiska funktionen i kroppen så att organerna slutar att fungera.
 
Hjärtat är ett organ som måste jobba helt sen du blev till i din mammas mage tills du dör. Hela ditt liv. Tänk efter hur mycket hjärtat måste jobba. Det måste gå i ett utan att stanna i ca 80 år. Är det konstigt att folk får hjärtproblem efter vad dom utsätter sitt hjärta för helt onödigt. Det kanske inte märks med en gång, men efter åratal med "vanligt" drickande så orkar inte hjärtat mer och blir dåligt. 
Levern och njurerna är livsviktiga organ som är med på att ränsa kroppen från gifter och skit. Alkohol innehåller massor av gifter som levern och njurerna måste kämpa med att bli kvitt. Allt i onödan. Kroppen kan få i sig gifter via mat, som inte är bra, men som inte är lika ansträngande att kvitta sig med som gifet i alkohol. Så efter några år med "måttligt" drickande så kommer dessa organ att vara överbelastade och förstörda. 
Detta är kanske inte det du har i tankarna när du gör dig klar till att hänga med polarna för att ha kul och dricka. Men tänk efter nästa gång. Är detta något du verkligen vill utsätta dig för. Finns det andra metoder att ha kul på? Måste du absolut få i dig gift i hjärnan för att må bra och för att umgås socialt? Jag vet att många dricker för att kunna komma ut ur komfortzonen, men vill det inte säga att man egentligen är inget utan alkohol? Jag vet själv hur det kan vara att sitta där och inte riktigt kunna komma i gång med snacket. Men så kan det vara oavsätt. Det tar alltid lite tid få kemi om du dricker eller inte. Och ifall det inte går så kanske du hänger med fel folk. 
 
En annan anledning till att jag har slutat att dricka är allt dumt jag har gjort när jag varit berusad, alla onödigt hopplösa situationer jag har varit i och alla gånger det har blivit helt fel och jag har ångrat mig dagen efter för att jag kanske har sårat någon jag tycker om. Ja, många använder alkohol för att komma igång socialt - det har jag också gjort. Men om man har sådana issues, så är det inte så svårt att det blir det lilla extra glaset som får en till att gå för långt. Och hur socialt lyckad känner man sig inte då dagen efteråt. Man har ju förstört mer än man har åstakommit. Jag säger inte att det alltid har varit ett problem för mig och att det alltid har blivit fel. Faktiskt har det varit oftare det har gått bra och det har varit kul. Men de gånger då det inte går bra, är det värt det? För mig är det inte det. Och när vi pratar om kul, hur kul är det på en skala 1-10? Egentligen. Känns det bara otroligt coolt och spännande. Ja i början kanskje. Men när det har gått några år och man blivit äldre så är det mest "same old, same old". Man gör det för att det bara är det man gör, när man ska hänga och va social. Man klarar sig egentligen inte utan och efter det har gått ett tag utan att man har druckit så börjar man känna på suget igen. Är det inte egentligen ett beroende?
 
Att vara dagen efter är i alla fall inte kul. En hel dag är förstörd. I alla fall för mig. Helgen går då allt för snabbt och man är verkligen inte återställd till en ny vecka. Man är trött och hänging och humöret påverkas. Men det är ju inte så konstigt - kroppen har ju slitit ut sig för att få bort all gift ur kroppen, man har blivit uttorkad och fått sömnbrist. Så berätta - hur kul är det? Är inte helgen till för att man ska vila upp sig till en ny vecka? Att ha kul på riktigt som man inte blir utslagen av? Tänk efter själva. Jag vet mycket väl hur grupptryck spelar roll i frågan om alkohol också. Slutar du att dricka är du basicly ute ur leken! Men det bryr jag mig inget om för jag är så trött på den leken som inte ger mig något. Jag har äntligen insett det. Gud är god, för detta är inget jag tror jag kom på av egen tankeförmåga - hjärnan har ju blivit reducerad och kan inte tänka lika bra. Det var inte fören efter jag verkligen slutade som jag förstod allt detta. Jag kunde inte se det innan. Totalt blind.  
 
Den sista orsaken att jag har valt att sluta dricka är tanken på framtiden. Framtidiga barn. Jag har själv växt upp i ett hem där det inte fanns någon alkohol med i bilden. Och jag är otroligt tacksam till mina föräldrar att dom valde att inte dricka alls. Och ja, dom är kristna, men det finns många som är kristna men som ändå tycker det är okej att dricka lite då och då. Men vad är det för signal man ger till sina barn? Vad skrev jag innan om 'då och då drickande' och effekten det har på kroppen? Jag vill inte att mina barn ska se att jag dricker och för all del slippa att se mig berusad. Den skadan man gör på barn då kan bli mycket stor. Barn förtjänar en chans att tänka annorlunda. Barn förtjänar att ha föräldrar som tar ansvar. Och om dom blir större, väljer att prova alkohol och hålla på med det, kommer dom tänka tillbaka på sin uppväxt när dom själva kommer åldern för familj och bli påverkade som jag, av sina föräldrars val. Och har du inte haft förmånen med nyktra föräldrar så vet du ännu mer vad alkohol kan göra för att förstöra en familj och barnen. Ge dina barn ett gott exempel när det blir din tur. Gör inte som alla andra och följ strömmen när det gäller alkohol. Tänk på samhället och på hur många av våra skattepengar som går till onödiga problem, orsakad av just alkohol. 
Tack för att ni läste helt hit. Håppas att jag kan vara till inspiration för någon. Ta hand om er! <3
 
- Kram Gabbi 
 
 
 


Kommentarer
Stefhan

Väldigt bra och välformulerat skrivet!

2013-06-30 @ 21:11:56
David-Kingsley

Fantastisk bra skrevet! Du er kjempeflink med ord; og budskapet ditt kommer tydelig fram, med gode begrunnelser og god resonnering. Det er helt logisk å være avholds. Det finnes ingen ulemper med det; kun fordeler!

Tusen takk for at du delte det.

2013-07-31 @ 19:28:03
URL: http://www.davidkendel.blogg.no


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0