Vad säger Gud om sig själv?

'
Bild: Google
 
Vem är egentligen Gud och vad säger han om sig själv? Varför finns det så många olika religioner i världen och hur ska man veta vilken som är rätt?
Jag vill citera från en bok som jag nu läser som heter "Den stora striden" av Ellen G. White. 
"Det finns bara två religionssystem i världen. Det ena omfattar religioner som människor har uppfunnit, vilka alla lär att människorna kan frälsas genom cermonier och goda gärningar. Det andra är den religion som er uppenbarad i Bibeln. Den lär människorna att söka frälsning endast genom Guds fria nåd."
 
I Jesajas bok, säger Gud om sig själv: Ingen gud har blivit till före mig, ingen skall komma efter mig.
Jag, jag är Herren, ingen annan än jag kan ge räddning. Jag är Gud, också i framtiden är jag densamme.
Ingen kan rycka något ur min hand, det jag gör kan ingen göra om intet.
Med vem vill ni jämföra mig, vem är min like? säger den Helige. Lyft blicken mot skyn och se: Vem har skapat allt detta? Han som mönstrar stjärnornas här och låter dem tåga fram, han som ropar upp dem alla.
Så väldig är hans makt och hans styrka att ingen av dem uteblir.
 
Jag tar också med en berättelse från Jesaja 44 som jag tycker är mycket intresant:
Man fäller cederträd, man tar en stenek eller en ek, som får växa sig stor bland skogens träd, eller planterar ett lagerträd, som regnet ger växtkraft. Virket skall folk ha till bränsle, man har det att värma sig med och göra upp eld för att baka. Man tillverkar också en gud som man tillber, gör en gudabild och faller på knä för den.
Hälften gör man en brasa av, där steker man kött, man äter sin stek och blir mätt,
och man värmer sig och säger: ”Vilken härlig brasa!”

Av resten gör man en gud, en bild som man faller på knä för och tillber och riktar sina böner till:
”Rädda mig, du som är min gud!” De har inget vett, inget förstånd,
deras ögon är tillslutna så att de inte ser, deras hjärtan så att de ingenting fattar. Ingen tänker sig för, har vett och förstånd att säga: ”Hälften gör jag en brasa av, jag bakar bröd på glöden och steker en köttbit och äter -
skall jag nu göra resten till en vidrig avgud och falla på knä för en träklabb?”
en som tyr sig till stoft och aska lurar sig själv. Han kan inte rädda sitt liv, inte säga: ”Jag har litat på en lögn.”
 
- Kram Gabbi


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0