Vin och alkohol i Bibeln

Bilder: Google
 

I förra inlägget skrev jag om varför jag har slutat att dricka och alla negativa konsekvenser alkoholen skapar. Men idag tänkte jag ta upp vad bibeln säger om temat. Om man inte uppriktigt ber Gud om hjälp att förstå bibeln eller inte bryr sig om att ta reda på hur saker och ting verkligen ligger till, kan man av den onde lätt bli lurad till att tro lögnen.

 

Jag trodde förut att  det är okej dricka lite alkohol och att all vin i bibeln handlade om alkohol. Det står någonstans i bibeln att man ska ta lite vin för sin onda mage. Visserligen er alkohol decifiserande utanpå kroppen eftersom huden skyddar. Men att det står i bibeln att det är okej att dricka alkohol är helt felaktigt. Nu på senare tid har jag tagit reda på att förut så hade man inte ordet för juice! Man sa vin till allt. Men ja, det står också i biblen om vin som inneholder alkohol och om folk som blivit berusade.  Jag visste förut att det inte är bra att dricka och bli full, men var osäker på om det var okej att dricka bara lite grann. Många kristna som vill hålla fast på alkoholen i måttlig mängd pekar ofta på historen om att Jesus själv gjorde vatten om till vin. Ja detta är intressant. Och jag tänker citera lite av berättelsen här.

 

”På tredje dagen hölls ett bröllop i Kana i Galileen, och Jesu mor var där. Jesus och hans lärjungar var också bjudna till brölloppet. Vinet tog slut, och Jesu mor sade till honom ”De har inget vin.” Jesus svarade: Låt mig vara, kvinna. Min stund har inte kommit än. Hans mor sade till tjänarna: Gör det han säger åt er. Där stod sex stora stenkärl för vattnet till judarnas reningscermonier; vart och ett rymde omkring hundra liter. Jesus sade: Fyll kärlen med vatten, och de fyllde dem till brädden. Sedan sade han: Ös upp och bär det till bröllopsvärden, och de gjorde det. Värden smakade på vattnet, som nu hade blivit vin. Eftersom han inte visste varifrån det kom – men det visste tjänarna som hade öst upp vattnet – ropade han på brudgummen och sade: Alla andra bjuder först på det goda vinet och på det sämre när gästerna börjar bli berusade. Men du har sparat det goda vinet ända till nu.”

 

Samma fullkomliga skaparkraft fanns i Jesu ord denna dagen som när han skapade jorden perfekt utan synd och elende. Och att tro att Jesus gjorde ett vin med giftig alkohol i är för mig omöjligt att tro på. De använde ju stenkärlen som var till för att rena sig och om vad jag har läst om alkohol så blir man inte precis ren invändigt av att dricka det., det får en också att göra dumma och ”orena saker”. Det står att vinet var gott. Och personligt tycker jag inte vin med alkohol i är gott över huvud taget. Däremot tycker jag mycket om juice. Druvjuice är för mig helt himmelskt gott och det innehåller massor av antioksidanter som faktist är med på att rena och styrka kroppen, och det är dessa antioksidanter som är bra för magen. Detta vinet var säkert ännu godare eftersom det blev till övernaturligt. Och efter som vinet hade tagit slut så antar jag att bröllopsvärden redan hade smakat på en del vin med alkohol. Men fortfarande var detta vinet så godt att det var värt för honom att kommentera.

 

 Det står altså i bibeln om vin som egentligen är juice och om vin som är alkohol i. Efter som jag nästan är klar med att lyssna igenom hela bibeln så kan jag säga av egen erfarenhet att det står flera, flera gånger varningar för att dricka vin med alkohol i. ”Lyssna, min son, och bli vis, låt dina tankar gå rätta vägar. Bli inte en sådan som dricker vin och som frossar på kött, ty drinkare och frossare blir utblottade, dåsandet klär dem i trasor” Ords. 23: 19-21.

 

Jag tänker ta med ett till citat ur bibeln som gör det hela väldigt klart: ”Vem jämrar och stönar? Vem grälar och bråkar? Vem skaffar sig onödiga sår och får simmiga ögon? Den som blir sittande vid glaset, den som kommer för att smaka det kryddande vinet. Se inte på vinet som skimrar rött, som glittrar i bägaren och rinner ner så lätt. Till slut biter det som en orm, hugger som en giftorm. Då ser du underliga syner och får befängda ideer: än ligger du mitt ute i havet, än högt uppe i mastkorgen. ”De slog mig men det gjorde inte ont, jag fick stryk men märkte det inte. När ska jag vakna. Jag vill ha mer!” Ords.23:29-35. Det är så med alkoholen. Det är ett beroende oavsett om man dricker ”måttligt”. Man kommer alltid att vilja ha mer.

 
 
 - Kram Gabbi


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0