Att ge är saligare än att få..?

 
 
Bilder: Facebook
 
 
Jag har tänkt på detta med att ge på senaste. Min mamma har alltid varit duktig på att ge av sig själv och sina pengar till andra som har det sämre ställt. Det har jag alltid tyckt varit väldigt fint att göra. Men när hon igår frågade mig om inte jag ville börja ge något av min lön till välgjörenhet och för att hjälpa andra människor så kände jag att det knöt sig i magen. Jag vill väl inte ge något, tänkte jag! När jag har jobbat och slitit för min lön och den äntligen har kommit på kontot så förtjänar jag ju allt själv! Men något inni mig sa att jag borde tänka lite över vad jag skulle göra.
 
Av mig själv är jag snål som bara det och vill inte alls ge något åt någon! Jag vill ha allt själv eftersom jag tycker att jag har förtjänat pengarna jag har jobbat för. Men hur kommer det sig att fattiga människor i fattiga länder är så glada och givmilda? Hur kan dom som har så lite ge så mycket av sig själva? Jag har träffat sådana människor när jag varit länder som till exempel Ryssland och Ukraina. Vi i skandinavien vet inte hur det är att svälta eller lida nöd. Vi känner heller inte behovet för att hjälpa andra lika mycket eftersom vi själva har det så bra. Men har vi verkligen förtjänat pengarna vi har jobbat för så att vi ska ta allt till oss själva? Det var ju bara tur att vi blev födda här och inte där. En rejäl tur eftersom så många procent i världen är fattiga och bara ett fåtal är rika. 
 
Så jag bad om saken och kände mig därefter överbevisad om jag borde göra något. Så jag bestämde mig att ge i alla fall! Man kanske inte har möjlighet att ge så mycket, men man kan ge åtminstonde lite. Något för att hjälpa någon nödlidande person. Så jag bestemde mig att ge något varje månad till en hjälporganisation som jag vet gör mycket bra och där jag vet att pengarna faktiskt går till att hjälpa och inte till annat. Organisationen heter ADRA och dom har olika projekt över hela världen. ADRA i Norge har nu bland annat ett projekt som heter "Keeep Girls Safe". Och det går ut på att hjälpa speciellt tjejer som är utsatta för att bli sålda till människohandel. Så jag hoppas att mitt lilla bidrag kan hjälpa någon tjej till ett bättre liv istället för att kanske bli såld till prostitution.
 
Vill du också vara med att göra världen till ett bättre ställe, så vill jag starkt rekommandera att ge dina pengar till just ADRA. De kan ha andra projekt i Sverige än just "Keep Girls Safe", eftersom varje ADRA land fokuserar på olika saker. Men det hela handlar om medlidande. Alla bidrag hjälper.
 
Här kan du hitta information om ADRA http://adra.se/ 
 
- Kram Gabbi 
 


Kommentarer
David-Kingsley

Ærlig, åpent og inspirerende skrevet, Gabby. Jeg merker selv at det er utrolig tilfredsstillende å gjøre noe for andre, å gi av sine midler eller sin tid, noe som virkelig gjør en positiv forskjell. Spesielt når man ikke får noe igjen for det. Jeg tror det ligger noe guddommelig og ekstremt verdifullt i den uegennyttige kjærligheten. Disippelen Johannes skrev et fantastisk brev om kjærligheten og dens opphav -- blant annet:

"Mine kjære, la oss elske hverandre! For kjærligheten er fra Gud, og hver den som elsker, er født av Gud og kjenner Gud. Den som ikke elsker, har aldri kjent Gud, for Gud er kjærlighet. Og ved dette ble Guds kjærlighet åpenbart blant oss, at Gud sendte sin enbårne Sønn til verden for at vi skulle leve ved ham. Ja, dette er kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

Mine kjære, har Gud elsket oss slik, da skylder også vi å elske hverandre. Ingen har noen gang sett Gud. Men dersom vi elsker hverandre, blir Gud i oss, og hans kjærlighet er fullendt i oss." (1 Joh. 4,7-12)

2013-07-31 @ 17:46:17
URL: http://www.davidkendel.blogg.no


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0