Från office girl till att hantera barn - inte alltid en barnlek!

 
Bilder: Google
 
Min situation dom senaste månaderna har gått från att jobba på kontor i centrala stockholm till att jobba med något helt annat långt uppe i Nord Norge - nämligen barn! Övergången från ett lungt och ordningsamt kontor där jobbet handlar om att behandla kunders ärenden och svara på vanliga frågor till ett skolmiljö där allt kan hända har varit ganska stor. Jag är nu på min fjärde vecka som fast anställd på skolan där jag jobbar som assistent i lektioner och även i fritids innan och efter skolan är klar. Det tar alltid tid att komma in i och känna sig trygg i en ny arbetsmiljö. Så från att gå från att ha noll koll till att börja lära känna barnen lite mer har jag verkligen insett hur krävande det kan vara att jobba med barn.
 
Jag har inte alltid haft världens bästa tålamod så jag tror Gud har satt mig till att göra detta lite för att jobba med just det. För tålamod och självbehärskning är något som blir väl tränat på i arbete med barn. Men en annan sak som jag också har kommit fram till är hur otroligt viktigt det är med barnens uppfostran hemma hos föräldrarna. Själv har jag länge tänkt att jag gärna vill ha barn men nu när jag har börjat jobba med barn så har jag verkligen bestämt mig för att tänka till lite extra innan jag skaffar några. För jag tror nämligen det är väldigt många som skaffar barn utan riktigt ha tänkt igenom saken. För det är verkligen ingen lätt uppgift att uppfostra ett barn så det kan bli en god medborgare i samhället och ta sin del av bördan.
 
Jag kan förstå att man måste jobba för att ha råd med barn, men många föräldrar tror jag sätter sina karriärer före barnens uppfostran så att barnen blir olydiga och jobbiga att handtera. Det är klart att inga förlädrar är perfekt och ingen kommer bli, men barn vars föräldrar är kristna och ber för sina barn är otroligt lyckligt lottade. Jag tror att föräldrar som ber har förmånen att få hjälp i allt som handlar om barnens uppfostran så att dom kan bli lydiga och snälla. Jag har börjat läsa en bok av Ellen G. White som heter "Child guidence". Den är mest skriven till föräldrar men efter som jag håppas att jag blir en sånn i framtiden så tycker jag den är otroligt bra till det ändamålet och jag kan starkt rekommendera den till folk som tänker på att skaffa barn eller har barn och vill att barnen skal bli ägnade till att komma till en bättre plats än denna förgänglia jorden. Något som kommer mycket tydligt fram i boken är hur viktigt det är med lydnad och att barnet lär sig att lyda innan den lär sig resonera varför. Och att man kan lära barnet lydnad sen den är en liten baby. Gör man det kommer man ha det mycket lättare när barnet blir större.
 
Ordspråksboken 22: 6, säger: "Led den unge in på den väg han bör gå, så följer han den även som gammal"
 
- Kram Gabbi
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0