Et annat perspektiv

 
Bilder: Google
 
Jag tänker inte skriva så mycket av mig själv idag utan bara dela med mig av några ord ur en bok i bibeln som heter predikaren: "Människans öde och dju­rens är ett och det­sam­ma: hon dör som de. Sam­ma livs­an­de bor i dem båda. Människan är in­te förmer än dju­ren. All­ting är tom­het. Allt går mot sam­ma mål: allt har kom­mit av jord, och allt blir jord igen.Vem vet om människor­nas livs­an­de sti­ger uppåt, mot höjden, me­dan dju­rens sjun­ker neråt, mot jor­den?
 
Jag insåg att det in­te finns något gott för människan ut­om glädjen i ar­be­tet; det är hen­nes beskärda del. Vem vi­sar människan vad som kom­mer ef­ter hen­ne? Vi­da­re såg jag al­la de våldsdåd som begås un­der so­len: de förtryck­ta gråter men ing­en tröstar dem, förtryc­ka­ren övar våld mot dem men ing­en hjälper dem.
 
Jag sa­de: De döda, som re­dan gått bort, är lyck­li­ga­re än de le­van­de, som ännu är kvar i li­vet. Men lyck­li­gast är den som ännu in­te är till, den som slup­pit se allt det on­da som sker un­der so­len. Jag såg att all strävan och all framgång bott­nar i den enes av­und mot den and­re. Även det­ta är tom­het, ett ja­gan­de ef­ter vind."
 
Jag kan inte säga annat än att jag håller med författaren. Därför e det tur att det i samma bok står att det kommer finnas ett bättre ställe att komma till... ett paradis..
 
- Kram Gabbi


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0