Döden, vad händer sen?

Måleri: av Gabriella
 
I samband med att jag har förlorat en vän, en som miste sitt liv alltför tidigt, har jag börjat tänka mer över vad som händer när vi dör. Döden är inget positivt tema men vi ska alla dö en gång och därfor kan det vara bra att vara förberädd. Såklart är det ingen som riktigt kunnat forska på döden men eftersom jag tror på bibeln kan jag bara meddela vad den säger om detta tema.
 
Många tror att vi har en odödlig själ som flyger upp till himlen när vi dör. Men i bibeln finns det ingenstans där det står att själen är odödlig. Däremot står det såhär: "De levande vet att de skall dö, men de döda vet ingenting. De har ingen lön att vänta, minnet av dem är borta. Det är slut med deras kärlek, deras hat och avund, aldrig mer tar de del i det som sker under solen." (Pred. 9: 5.6) 
 
Altså, om de döda inte vet någonting då kan de ju inte ha en odödlig själ. Vidare beskriver bibeln att vi skal uppstå och att döden är som en sömn: "Många av dem som sover i mullen skall vakna, några till evigt liv, andra till skam och evig fasa." (Dan 12: 2) Och jag menar, det är vel ingen mening i att vi en gång ska uppstå från döden om själen redan är odödlig. Men hoppet att de goda ska uppstå till evigt liv är fortfarande där, och det är alltid en tröst för alla som mist någon kär person. Och jag tror det är därför det också står såhär: 
"Sa­li­ga de som sörjer, de skall bli trösta­de" för sen ska det inte finnas någon sorg och inte heller några tårar.
 
- Kram Gabbi
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0